Bejelentkezés
Regisztrálás

Valóság a csillagok között

Értékelés:
(0 szavazat)

A sci-fi az angol science fiction kifejezés rövidítése. Jelentése eredetileg tudományos fantasztikus írás. Ezeknek a műveknek a közös jellemzője, hogy zömében egy lehetséges jövőben játszódó képzeletbeli történetet mesélnek el. Ami egyéb műfajoktól jól elkülöníthetővé teszi, az a tudományos alap, amelynek mértéke és hatásfoka más-más a különböző alkotásokban.

Cristopher Nolan Csillagok között című filmje látványosan merül bele a ma divatos asztrofizikai elméletekbe, ebből a szempontból pedig a sci-fi két pólusa, a hard és a soft science közül előbbihez kell sorolnunk. Hard sci-finek azokat az alkotásokat tekintjük, amelyek a természettudományos témaköröket érintik: mint a fizika, asztrológia, matematika, míg a „soft” változat társadalomtudományi elméletekhez választ színes, fikciós csomagolást. Mi pedig most lerántjuk a leplet, mennyi a Nolan filmből a „sci” mint tudomány, és mennyi a „fi” mint fantasztikum.

Azt jó előre leszögezzünk, hogy a filmhez Kip Thorne személye jelentősen hozzájárult, aki amerikai elméleti fizikus, gravitációs fizikai és asztrofizikai kutató. A film kapcsán tudományos szaktanácsadóként tevékenykedett, valamint abban segédkezett, hogy Nolanék az összetett fizikai elméletek kidolgozásakor ne rugaszkodjanak el annyira a világegyetem feltételezett törvényszerűségeitől. Így elmondhatjuk, hogy a Csillagok között az egyik legtudományosabb sci-fi filmnek tekinthető.

A film tudományos megalapozottságát különleges szempontok alapján kell vizsgálni, mivel nem szimplán egy űrben játszódó történetről van szó, hanem egy elméleti fizikai jelenségeket bemutató filmről is.

A teljes cikket a Zsiráf Magazin szeptemberi számában, IDE KATTITVA olvashatod el!