Bejelentkezés
Regisztrálás

Sötét anyag nélküli galaxist találtak

Értékelés:
(0 szavazat)

Sötét anyag nélküli távoli galaxist észleltek amerikai csillagászok

Habár a kutatoknak még nem sikerült bizonyítaniuk, úgy vélik, az univerzium nagy része ebből a titkoztatos, sötét anyag nevezetű anyagból áll. Feltehetőleg ez tartja össze a galaxisokat, amelyek forgómozgásuk miatt gyakorlatilag szétrepülnének: plusz tömeget ad nekik.

A sötét anyag valószínűleg ötször gyakoribb, mint a normál anyag, de nem bocsát ki fényt vagy detektálható sugárzást, csupán gravitációs hatása észlelhető.

Pieter van Dokkum, a Yale Egyetem csillagásza és kollégái azonban megfigyeltek egy távoli, régi galaxist, amelynek viszonylag kevés csillaga olyan sebességgel mozog, hogy feltehetően nem éri őket a sötét anyag hatása. Tanulmányukat szerdán mutatták be a Nature című tudományos folyóiratban – írja az MTI.

A kutatóknak nincs magyarázatuk arra, hogyan lehetséges ez, a független szakértők szerint azonban kalkulációik helyesek.

A szerzők ahelyett, hogy megkérdőjeleznék a fizika alapjait, a sötét anyag hiányával éppen a sötét anyag létezését kívánják bizonyítani.

A kutatócsoport azt is kiszámolta, mekkora lehet a galaxis teljes tömege és arra jutottak, hogy teljes tömegéért a csillagok felelősek, így nagyon kevés vagy semmi tér nem marad a sötét anyag számára. Független kutatók szerint a számítások első ránézésre helyesnek tűnnek, bár az eredmények zavarba ejtőek. Egy ilyen kevés csillaggal rendelkező galaxisban éppen, hogy több sötét anyagnak kellene lennie véleményük szerint.

A tanulmány bírálói szerint elképzelhető, hogy van Dokkum "galaxisa" annyira ritka, hogy talán igazából nem is galaxis. Egyesek szerint lehetséges, hogy a sötét anyag éppen a van Dokkum által megmért területen kívül van. Van Dokkum cáfolja ezeket a lehetőségeket. "Ez tagadhatatlan. Nincs ott más, csak a csillagok" – mondta. Szerinte ez csak úgy magyarázható, hogy a sötét anyag létezik az univerzumban, csak nem abban a galaxisban.

Arra nincs jó magyarázat, hogy hogyan és miért nincs ebben a galaxisban sötét anyag. A tanulmányban négy lehetséges magyarázatot fejt ki, de mindegyik bizonyítás nélküli. A kutató "kedvenc" magyarázata, hogy a galaxis az univerzum nagyon korai időszakában fejlődött ki olyan módon, amilyet a csillagászok még soha korábban nem láttak és nem értenek.

(index)